Logistyka
to łańcuch działań
nieprzypadkowych

TSLogistic

Chiński Nowy Rok.

Jakie wyzwania niesie najważniejsze święto w Państwie Środka?

Chiński Nowy Rok jest najważniejszym świętem w tradycyjnym chińskim kalendarzu. Jego tradycja jest tak długa, jak historia Chin. W dosłownym tłumaczeniu Chiński Nowy Rok oznacza Święto Wiosny.

Obchody Święta w obecnej formie sięgają początków naszej ery. Gospodarka Państwa Środka wytwarza niezliczone ilości produktów, dostarczanych na cały Świat. Z tego artykułu dowiesz się, jak obchody tego Święta wpływają na światowe łańcuchy dostaw.

Jak świętuje się Chiński Nowy Rok?

Obchody Święta Wiosny trwają aż 15 dni. Tradycyjnie na początku Chińczycy spotykają się ze swoimi rodzinami. Następnie rozpoczynają się obchody narodowe trwające siedem dni, które ustawowo są wolne od pracy.

Z okazji Chińskiego Nowego Roku organizowane były parady z tańcami Lwa i Smoka, pokazy sztucznych ogni, a ludzie świętowali i tańczyli na ulicach. Uwieńczeniem chińskiego Nowego Roku jest Święto Latarni, podczas którego przyozdabia się ulice lampionami i uczestniczy w paradach przebierańców i tańcach. Ze względu na panującą pandemię tegoroczne obchody będą z pewnością wyglądać inaczej.

Święto Wiosny w 2022 roku przypada 1 lutego. Od 31 stycznia do 6 lutego cała chińska gospodarka robi sobie przerwę, a obywatele mają czas, aby spotkać się i spędzić to święto ze swoimi bliskimi.

Chiny to Państwo o powierzchni dwukrotnie większej niż Unia Europejska. Proces migracji pracowników z miejsca pracy w rodzinne strony jest czasochłonny. Z tego powodu przerwa w pracy wielu zakładów trwa znacznie dłużej niż ustawowe 7 dni.

Wyzwania dla łańcuchów dostaw związane z Chińskim Nowym Rokiem

Importując towary z Chin, musisz mieć świadomość ograniczeń, które występują w tym okresie. Przerwa produkcji w wielu fabrykach może trwać nawet 3-4 tygodnie, ponieważ wiele firm zamyka się na kilka tygodni przed rozpoczęciem Chińskiego Nowego Roku. Powrót pracowników do fabryk także zajmuje sporo czasu.

Przed Świętem wiele chińskich przedsiębiorstw wytwarza większe ilości produktów, aby zapewnić zapasy swoim odbiorcom. Jednak nie pozwala to w pełni zaspokoić globalnych potrzeb. Zdarza się, że intensywna produkcja połączona z sezonowymi brakami personalnymi przekłada się na niższą jakość towarów. Na przeszkodzie może również stanąć brak surowców. Szczególnie w obecnych realiach stanowi to potencjalne źródło problemów. Zamawiając towary w okresie Chińskiego Nowego Roku, zwróć szczególną uwagę na standardy jakościowe kupowanych produktów. 

Dla spedytorów jest to także trudny czas. Importerzy świadomi ograniczeń wynikających z sezonowego zatrzymania produkcji zabiegają o zwiększenie wolumenów zaopatrzenia w produkty przed Chińskim Nowym Rokiem. Niestety łańcuchy dostaw nie są wykonane z przysłowiowej gumy. Zwiększone zapotrzebowanie na przestrzeń ładunkową stosunkowo szybko wyczerpuje ich wydolność. Dotyczy to transportu morskiego, kolejowego oraz lotniczego.. 

Zbliżający się Chiński Nowy Rok w połączeniu z aktualnie obowiązującymi obostrzeniami chroniącymi przed rozwojem COVID (polityka „zero COVID”) będzie stanowić jeszcze większe wyzwanie dla spedytorów. Już teraz można odczuć wpływ ograniczenia ilości osób, które mogą pracować w jednym pomieszczeniu. Przekłada się to na wydłużenie oczekiwania w celu dokonania załadunku oraz rozładunku. Efektem jest mniej dostępnych kontenerów. Przekłada się to na znaczący wzrost kosztów transportu.

Chiński Nowy Rok wpływa także na funkcjonowanie systemu bankowego. Operacje finansowe są w tym okresie ograniczone. Wiąże się to z możliwością opóźnień w księgowaniu zagranicznych przelewów. Unikaj robienia większych przedpłat na krótko przed Świętem Wiosny. Może się zdarzyć, że dana fabryka napotka trudności z ponownym uruchomieniem produkcji. Także w przypadku niezweryfikowanych chińskich kontrahentów lepiej wstrzymać się z przelewami w tym okresie. 

Nawet gdy zamawiasz towary w okresie poprzedzającym Chiński Nowy Rok, musisz liczyć się z wydłużonymi terminami dostaw. Zwiększony popyt wpływa na wyższy poziom stawek transportowych. Dostępność sprzętu oraz wolnej przestrzeni ładunkowej jest znacząco niższa w stosunku do reszty roku. W związku z tym musisz liczyć się z opóźnieniami, gdy zamawiasz towar w tym „gorącym” okresie

Rozwiązaniem jest działanie z wyprzedzeniem

Dokładnie przeanalizuj zapotrzebowanie na konkretne towary, które importujesz. Zapytaj swojego Dostawcy, jak pracuje na przełomie grudnia i stycznia. Ustal, kiedy zamyka swoją fabrykę oraz poproś o wskazanie terminu przygotowania Twoich towarów. Nie czekaj, licząc na to, aż stawki w Styczniu spadną. Jest to mało  prawdopodobne. Dużo firm czeka na ostatni „dzwonek”, a w następstwie importuje towar, przepłacając za transport. Pamiętaj, że wiele rejsów zostanie w czasie Chińskich Świąt odwołanych, a czas transportu może znacząco się wydłużyć.

Aktualne ceny frachtów morskich oraz lotniczych utrzymują się na dużo wyższym poziomie niż w poprzednich latach. Jest to spowodowane wieloma czynnikami. Zamieszanie na światowych rynkach spowodowane pandemią jest sytuacją bez precedensu. Transport z Chin zamawiany z wyprzedzeniem i tak pozwoli Ci na znaczne oszczędności względem zamówień dokonywanych „last minute”. Weź także pod uwagę aktualne realia na lokalnym rynku, gdzie wiele firm nie może pracować pełną mocą. Zdarza się, że chińskie władze wprowadzają ograniczenia pracy nawet do 2 dni w tygodniu. Jest to związane z ograniczeniami w dostawach energii elektrycznej.

Chiński Nowy Rok obchodzony jest nie tylko w Chinach

Na przestrzeni lat oraz z powodu migracji chińskiej ludności, tradycja obchodów Święta Wiosny nie ogranicza się jedynie do terytorium Chin. Do Państw, które również obchodzą to Święto, należą: Korea Północna, Tybet, Tajwan oraz Wietnam. W tym ostatnim obchody są nieco krótsze, ale praca przedsiębiorstw również zostaje zatrzymana. 

Świętowanie Chińskiego Nowego Roku ma też wpływ na funkcjonowanie gospodarek krajów zamieszkanych przez znaczne ilości mniejszości ludności chińskiej. Są to: Birma, Malezja, Mauretania, Kambodża, Filipiny oraz Indonezja.