Lotnisko we Frankfurcie stanowi jeden z najważniejszych węzłów przesiadkowych dla pasażerów w Europie. Z największego lotniska u naszego zachodniego sąsiada, można się dostać właściwie w każdy rejon świata. Z racji dużej ilości połączeń pasażerskich, miejsce to jest również bardzo ważnym i atrakcyjnym punktem w zakresie transportu towarów. Można uznać, że lotnisko we Frankfurcie pełni rolę centralnego „hubu” dla większości krajów europejskich.
Dzięki świetnemu umiejscowieniu geograficznemu tj. zarówno wobec połączeń z krajów azjatyckich, a także obu Ameryk, Frankfurt jest bardzo atrakcyjny pod kątem importu towarów. Świadczą o tym także liczby. O ile w 2019 roku, a więc w roku przed pandemią, Frankfurt obsłużył ponad 70 mln pasażerów, o tyle w 2020 pasażerów było ich niespełna 19 mln. Zupełnie inaczej sprawa wygląda jeśli chodzi o obsługę towarów. Okazuje się, że pandemiczny rok 2020 przyniósł spadek operacji w zakresie obsługi towarów tylko o niewiele ponad 8% w porównaniu z rokiem 2019
– Mimo brakujących pasażerów samoloty liniowe osiągnęły wypełnienie towarowe niemal na poziomie sprzed roku. Zwłaszcza podczas pierwszego lockdownu ważny był transport środków medycznych na długich dystansach – podkreślał w zeszłym roku Stefan Schulte, przewodniczący zarządu Fraport AG.
Statystyka ta pokazuje więc jak ważną rolę pełni lotnisko w południowo-zachodnich Niemczech. Spedytorzy TSLOGISTIC oferują rozwiązania z destynacją na lotnisku we Frankfurcie, ponieważ jest to miejsce bardzo atrakcyjne także dla polskich importerów korzystających z transportu lotniczego. Wpływ na to ma kilka czynników:
1) Dobra lokalizacja. Połączenia drogowe z Frankfurtu są bardzo dobre niemal w każdy rejon Polski. Niezależnie, czy odbiorcą towaru jest importer z Polski centralnej, północnej, czy południowej, transport mniejszych partii towarów, nie wymagających użycia pojazdów z tachografem trwa kilkanaście godzin, więc towar po szybkiej odprawie we Frankfurcie otrzymujemy niemalże z dnia na dzień.
2) Wielu importerów korzysta z odpraw fiskalnych, co powoduje możliwość odroczenia płatności podatku VAT i braku konieczności opłacenia podatku przy odprawie.
3) Lotnisko we Frankfurcie daje możliwość bardzo szybkich rozwiązań, szczególnie wśród przesyłek terminowych. Duża ilość rejsów bezpośrednich, głównie z krajów azjatyckich umożliwia bardzo szybki transport towarów, co przy wspomnianej powyżej szybkiej dostawie do Polski, pozwala zamknąć całkowity transport towarów door to door w zaledwie kilka dni. Jest to na pewno dużo tańsze rozwiązanie niż korzystanie np. z połączeń czarterowych a w wielu sytuacjach dające pewność skutecznej realizacji transportu. Tym bardziej jakiekolwiek zachwiania i kłopoty w operacjach na lotnisku we Frankfurcie, mogą mieć wpływ na szybkość, ale także na na skuteczność obsługi np. przy transporcie przesyłek terminowych.
W ostatnich latach pojawiały się kłopoty w obsłudze handlingowej Fraportu tj agenta obsługującego większość linii azjatyckich. Problemy te dotyczyły opóźnień w rozładunku towarów z samolotów oraz tzw. „check in’ach” czyli notyfikacji przesyłek w magazynach Fraport. Problemy te były jednak rozwiązywane i jakość obsługi wracała do „normalności”. Jednakże w ostatnim czasie problemy z przepustowością obsługi cargo we Frankfurcie powróciły i przyczyniły się do ogromnych zatorów wśród wielu linii lotniczych. Wpływ na to miało kilka czynników, a więc:
kłopoty z niewystarczającą ilością pracowników operacyjnych-ten problem pojawia się od lat i jest doraźne „łatany” na jakiś czas
bardzo duża ilość towarów z Azji między i po chińskich świętach z końca września i początku października
budowa i przenosiny do nowego magazynu jednej z największej azjatyckich linii lotniczych, czyli narodowego przewoźnika Chin: Air China
zmiany w niemieckim systemie celnym
Wszystkie powyższe powody wpłynęły na czas rozładunku, sprawdzania i umiejscawiania przesyłek w magazynach czasowego składowania, odpraw i załadunków po odprawach. Niektóre przesyłki zostały odebrane przez odbiorców dopiero po kilkudziesięciu dniach, co przy wyborze transportu lotniczego jest niewątpliwie bardzo długim oczekiwaniem.
Sytuacji tej na pewno nie pomagały różnego rodzaju sytuacje związane z istniejącym przecież ciągle zagrożeniem COVID-19, a więc zamykanie chińskich portów lotniczych, odwoływanie rejsów, obostrzenia mające wpływ na rozkład lotów i transport lotniczy pasażerów. Sytuacje te powodują więc zachwiania łańcuchów dostaw, a ponieważ rynek nie lubi niszy, konieczności szukania innych, często droższych rozwiązań, co z pewnością także wpływa na wzrost finalnych i tak zresztą już wysokich cen produktów. Spedytorzy TSLOGISTIC szukają jednak najlepszych rozwiązań dla swoich klientów również jeśli w grę wchodzi konieczność odprawy we Frankfurcie.
Korzystając z wysoko wykwalifikowanej agencji celnej, a także ze znanych i sprawdzonych przewoźników drogowych, czas obsługi i transportu ulega maksymalnemu skróceniu nawet w obliczu wyżej wymienionych problemów.
Niestabilna sytuacja na lotnisku we Frankfurcie a także całej przestrzeni transportu towarów drogą powietrzną na pewno szybko się nie skończy. Nikt nie ma odwagi na jakiekolwiek prognozy w tej kwestii, natomiast zarówno spedycje jak i ich zleceniodawcy muszą się powoli przyzwyczajać do podejmowania decyzji na podstanie danej chwili, co bardziej dziś przypomina loterię, aniżeli zaplanowany system zamówień, transportu i mieszczenia się w widełkach budżetowych.